Delen     Populaire blogs     Volgende blog Ľ
Blog maken     Inloggen
_
_
Dyksoft-Superbe
Tuinieren, Humor, Geschiedenis Amsterdam, Begijnhof en veel meer.
_
Home__Weblog__Prikbord__Foto's__Links__Gastenboek__Zoeken__Tip__Login
_

Welkom op mijn Weblog


Alles over het Begijnhof Amsterdam en nog veel meer vindt u op deze Weblog van Dyksoft-Superbe.



Mijn Profiel

gerritvandijk
Ik ben nu offline

• Mijn profiel
• Privť bericht sturen
• Als vriend toevoegen

Toevoegen als weblog vriend






Zoeken in Google
_



CategorieŽn Overzicht




Laatste Weblog artikelen




Fotoboeken


Kardinaal Simonis op Begijnhof 9-12-2007 (25)
_
Onze kleinkinderen (6)
_

Claes Moeyaert (76)
_
Foto's van onze familie in Afrika Edenvale (15)
_

De foto's (24)
_
_






Weblog Vrienden





Gastenboek berichten

M.van driel
22 juli 2008 12:46
_
Even over het raam in de kerk de papegaai over Lourdes ,het zijn twee ramen die over geplaatst zijn , deze ramen zijn eigendom van de stichting geestelijke bedevaart tot onze lieve vrouw van Lourdes de Zetelkerk van deze stichting opgericht oktober 1885. het bestuur van deze stichting heeft deze ramen laten overplaatsen naar de papegaai, als u meer wilt weten kunt u ons bellen 020-6904622. graag willen wij weten wie die ramen heeft gemaakt, is er nog ergens een archief van de Catharina kerk ?

Ouwe nozem
10 maart 2008 19:08
_
Bedankt voor het berichtje en je site is nog steets héél leuk. :-)

Ouwe nozem
06 februari 2008 15:04
_
Gisteren 3 bezoekers. Nog bedankt voor die link.




Watskeburt Op 50plusser.nl

Door Billy om 09:46
_
Nieuwe Foto van de dag geplaatst

Door fiederelsje om 09:46
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door SiebevanderBij om 09:46
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door Billy om 09:46
_
Billy Online

Door Gribou---Greet om 09:45
_
Nieuwe Reactie geplaatst

Door Rina2 om 09:44
_
Rina2 Online

Door sippy om 09:43
_
Nieuwe Forum reactie geplaatst

Door Simonika om 09:43
_
Simonika Online





_

Andere artikelen



Prachtig schilderij van een groot maar onbekende meesterschilder



CLAES CORNELISZ MOYAERT

Durgerdam 1591-1655 Amsterdam

God verschijnt aan Abraham in Sichem 1628.

Olieverf op doek, 102 x 168 cm (117 x 183 cm met lijst)

Herkomst: 1682/1683, dit werk is waarschijnlijk identiek met schilderij nr. 17 uit de boedelinventaris van Claes Moyaerts dochter Geertruyd (Singel 177, Amsterdam) beschreven als: "Een stuck van de familie van Moyaert f30,-"; 1864-1905 verzameling Werner Dahl, Düsseldorf; 1905 (17 oktober) veiling F. Muller, nr. 41, Amsterdam; 1911 verzameling D.S. Granaat, Amsterdam; Museum voor Schone Kunsten, Leuven (bruikleen van de Belgische Staat); Museum voor Schone Kunsten, Brussel; 1946 Dienst voor ‘s Rijks Verspreide Kunstvoorwerpen, Den Haag (NK 3401); 1976 Rijksmuseum Het Catharijneconvent


Inv. nr. RMCC s23


In een Italiaans aandoend landschap is een bont gezelschap van mensen en dieren neergestreken bij een ruïne. Veler ogen zijn gericht op het licht, links, dat in brede banen van uit de hemel straalt. De stralen verbeelden de stem van de Heer. Voorgesteld is het tafereel hoe God in Sichem, tot de neergeknielde leider van het gezelschap, Abraham spreekt: ‘Aan uw nageslacht zal ik dit land geven'. Diens vrouw Sara, gezeten op een ezel, vouwt eerbiedig haar handen. Een herder naast haar deinst enigszins geschrokken terug; een ander kruist vol ontzag de armen voor de borst. Een man met blond haar en een half ontblote borst, wijst op de goddelijke verschijning. Het vee evenwel lijkt de stem niet te horen. Paard en ezel, geit, schapen en koeien kijken onverstoorbaar naar de beschouwer. Alleen de hond lijkt te blaffen; een jongetje strijkt hem geruststellend over zijn rug.

Het verhaal van aartsvader Abraham, die van God het bevel krijgt om zijn land te verlaten en naar Kanaän te gaan, staat beschreven in Genesis. De beloftevolle verschijning van de Heer te Sichem beslaat slechts twee verzen (Ge. 12: 6,7) De Amsterdamse kunstenaar Claes Cornelisz Moyaert bracht dit tafereel tussen omstreeks 1624 en 1639 ten minste vijf maal in beeld.

Moyaert behoort tot een groep van schilders die- als onmiddellijke voorlopers van Rembrandt- wel ‘pre-rembrandtisten' worden genoemd. Zij schilderden kleurige historiestukken met een ongewone thematiek; hun figuren spreken doorgaans een rijke gebarentaal. Veel van hen hadden een studiereis naar Italië ondernomen. Of Moyaert in Italië is geweest, weten we niet. De belangrijkste kunstenaar onder de pre-rembrandtisten was Rembrandts leermeester, Pieter Lastman (1583-1633). Hij was ook degene die, in 1614, het thema God verschijnt aan Abraham te Sichem in de Hollandse schilderkunst introduceerde. Zijn compositie heeft die van Moyaert beïnvloed. (afb.00).

Moyaert gaf aan het thema op het hier besproken schilderij (gesigneerd en gedateerd op de steen rechtsonder: CL(ineen) Moeyaert f / 1628) echter een eigen invulling door veel meer personen af te beelden dan Lastman deed. Bij nadere beschouwing valt op dat veel van die figuren weliswaar gehuld zijn in ‘bijbelse' gewaden maar dat hun haardracht onmiskenbaar 17de eeuws is. Moyaert heeft dan ook in dit schilderij portretten geschilderd. Het werk is een prachtig voorbeeld van een zogenoemd gehistorieerd portret. Abraham is vrijwel identiek aan de figuur van de aartsvader in Moyaerts andere schilderijen met dit onderwerp..

Gezien onderwerp en datering is jarenlang verondersteld dat Moyaert hier een uit het katholieke zuiden gevluchte, protestantse familie zou hebben vereeuwigd. Calvinisten beschouwden de jonge Nederlandse Republiek immers als het ‘Neerlands Israel'. Uitgaande van deze veronderstelling meende I. Wittrock zelfs onder de geportretteerden Willem van Oranje en Frederik Hendrik te herkennen.

Dudok van Heel, die zich verdiepte in de familie Moyaert, suggereerde echter onlangs dat Moyaert hier zichzelf met omringd door familieleden afbeeldde. Deze veronderstelling wordt ondersteund door de vermelding van de aanwezigheid van een familieportret in 1682 in de boedel van zijn dochter Geertruyd.

In de man ter rechterzijde met het halflange blonde haar en een sik ziet Dudok van Heel de schilder Claes Cornelisz. Moyaert zelf. Naast hem bevinden zich zijn vrouw Grietje en vier van zijn kinderen: Geertruyd, Claes, Dirck en Willem. Oudste zoon Cornelis is het jongetje dat uiterst links de hond aait. Jongste broer Jan Cornelisz zit op het paard rechts. Vader Cornelis Joppen is de oude man direct links van de schilder. De figuur van Abraham is vrijwel identiek aan die van de aartsvader op Moyaerts andere werken met dit onderwerp. Vermoedelijk is met hem geen familielid afgebeeld. Sara daarentegen heeft geheel eigen trekken die wellicht overeenkwamen met die van stiefmoeder Trijntje. De overige geportretteerden zijn broers, zwagers, een zus en schoonzussen. Een opvallende figuur is broer Jop Cornelisz., de man tussen de schilder en diens vrouw wiens zwarte kostuum vermoedelijk verwijst naar diens priesterschap.

Moyaert namelijk was afkomstig uit een voorname familie die het oude, katholieke geloof trouw was gebleven. Later zou Moyaert verschillende portretten van vooraanstaande katholieke geestelijken schilderen zie (cat. 00). Het bijbelse thema van de Verschijning van God aan Abraham blijkt ook in katholieke context te figureren. Verwonderlijk is dat niet. De voorstellingswereld van protestanten én katholieken in de 17de eeuw was immers nog diepgaand bepaald door het bijbels-humanisme van de voorgaande eeuw. In die tijd kreeg men aandacht voor de geestelijke lessen van de bijbel. Talloze geschiedenissen waren in prent gebracht. Deze prenten fungeerden in later tijd weer als inspiratiebron voor de historieschilders, onder wie veel katholieken.

In het oeuvre van Moyaert nemen bijbelse geschiedenissen een grote plaats in. Er zijn bijna honderd oudtestamentische historiestukken van hem bekend, waaronder niet minder dan vijfenvijftig met een tafereel uit Genesis. Op veel van die schilderijen zien we dezelfde koeien, de schapen of de geit, in vrijwel identieke houding. Kennelijk bewaarde Moyaert uitgewerkte studies van dieren, die hij dan voor verschillende composities gebruikte.

Op het hier besproken werk neemt het vee een wel heel belangrijke plaats in. De bijna monumentale wijze waarop het donkerbruine en het zwartbonte rund het beeld beheersen wordt uitzonderlijk genoemd voor de schilderkunst in die tijd. Misschien moeten we in de prominente aanwezigheid van al die dieren nogmaals een bevestiging zien van Dudok van Heels identificatie. De twee hier als herder afgebeelde broers van de schilder waren immers ‘kaaskoper' en ook vader Cornelisz. Jobsz. handelde hoogstwaarschijnlijk in zuivelproducten.

De afgebeelde foto van dit schilderij is speciaal voor mij genomen in het depot van het Catharijneconvent in Utrecht door de conservator.
Hiervoor mijn hartelijke dank.




Geplaatst op 31 oktober 2007 10:10 en 2869 keer bekeken



Deel dit artikel via:





_
R
eacties van leden


Je reactie
Naam   Gast
Reactie   
  _
Captcha_Beveiligingsvraag

Welk dier is dit?
_





_
Hilde-bs  
31 okt 2007 10:49
Ik vind het een prachtig schilderij.
En een mooi verhaal.ook al heb ik het niet helemaal gelezen.
Groet van hilde.

Gast  16 sep 2010 17:58
ik ben naar het museum in utrecht geweest, waar hij hangt. Maar daar stond dacht ik bij het schilderij dat het de ontmoeting van Jacob en Kain moet voorstellen.
_





_
Gast  16 sep 2010 20:26
Gaat u nog eens langs